Το ενδιαφέρον του Κατάρ για τη
δημιουργία σταθμού υγροποιημένου αερίου στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην
Καβάλα και την Αλεξανδρούπολη εκδηλώθηκε κατά την επίσκεψη κυβερνητικής αποστολής
με επικεφαλής τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά στο Εμιράτο.
Η προοπτική να δημιουργηθεί ένα
νέο hub, ένας νέος κόμβος φυσικού αερίου για την ευρύτερη περιοχή της
Νοτιοανατολικής Ευρώπης, πάντοτε αποτελούσε διακαή πόθο όλων των κυβερνήσεων
αλλά και των ανθρώπων της ενεργειακής αγοράς. Ο στόχος αυτός «περνάει» κατ΄
αρχάς μέσα από το λεγόμενο νότιο διάδρομο του φυσικού αερίου Southern Gas
Corridor (SGC), δηλαδή τον αγωγό που θα συνδέει τις παραγωγικές πηγές της
Κασπίας με τις αγορές της Ευρώπης.
Αυτή τη στιγμή, το project που
είναι πιο κοντά στο να ενσαρκώσει το Νότιο Διάδρομο, περνώντας μέσα από
ελληνικό έδαφος είναι ο αγωγός TAP, με μετόχους τη γερμανική Eon, τη νορβηγική
Statoil, την Ελβετική EGL. O TAP διεκδικεί το συμβόλαιο για να μεταφέρει
το αέριο του Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη, έναντι του ανταγωνιστικού μίνι
Nabucco ο οποίος και παρακάμπτει το ελληνικό έδαφος.
Εκτός όμως από το θέμα του SGC
για να μετατραπεί η Ελλάδα σε κόμβο αερίου απαιτούνται και άλλες υποδομές
κυρίως υποδομές αποθήκευσης αερίου αλλά και υποδοχής υγροποιημένου φυσικού
αερίου πέραν του «βιομηχανικού διαμαντιού» της Ρεβυθούσας, το οποίο ούτως ή άλλως
θα πρέπει να αναβαθμιστεί.
Για την περιοχή της Βόρειας
Ελλάδος υπάρχουν τρία τέτοια project. Το πρώτο είναι η υπόγεια αποθήκη φυσικού
αερίου στο εξοφλημένο πεδίο της Νότιας Καβάλας. Το έργο σύμφωνα με τον
προκαταρκτικό σχεδιασμό θα μπορεί να τροφοδοτήσει με φυσικό αέριο έως και 4
εκατ. κυβικά μέτρα ημερησίως ή αλλιώς το 40% των αναγκών της χώρας σε αέριο για
περίοδο 90 ημερών (συνολική χωρητικότητα (500 εκατ. κυβικά). Η διαχείριση του
κοιτάσματος της Καβάλας είναι παραχωρημένη στην εταιρεία Energean Oil &
Gas.
Το δεύτερο project προέρχεται από
τη ΔΕΠΑ και αφορά στην εγκατάσταση πλωτού τερματικού αποθήκευσης και
αεριοποίησης (Floating Storage and Regasification Unit) στον κόλπο της Καβάλας.
Στόχος του έργου σύμφωνα με το
σχεδιασμό της εταιρείας αερίου είναι να αποτελέσει μια κυρίως εξαγωγική
υποδομή, η οποία και θα υποδέχεται υγροποιημένο φυσικό αέριο που θα
κατευθύνεται προς τις αγορές των Βαλκανίων, οι οποίες είναι και αποκλεισμένες
–λόγω γεωγραφίας– από την πρόσβαση στο φθηνότερο έναντι του αερίου των αγωγών
LNG. Μάλιστα τα σχέδια αυτά ευνοούνται ιδιαίτερα από τον αγωγό IGB, τον
περίφημο ελληνοβουλγαρικό αγωγό, ο οποίος είναι ένα έργο εξαιρετικής
στρατηγικής σημασίας.
Το τρίτο έργο που έχει
δρομολογηθεί για την περιοχή προέρχεται από τον όμιλο Κοπελούζου και έχει
εξασφαλισμένη άδεια από τις αρχές και αφορά στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης,
Αφορά επίσης σε πλωτό σταθμό υγροποιημένου αερίου, στα νοτιοδυτικά του λιμανιού
της πόλης, ο οποίος και έχει στόχο να αποτελέσει πύλη εισαγωγής αερίου στη χώρα
με αποθηκευτική ικανότητα 135 – 145 χιλιάδες κυβικά LNG.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Piazza del Popolo δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.