8.8.11

Ενεργειακός κόμβος με 4 επενδύσεις στην Ανατολική Μακεδονία – Θράκη

Σε ενεργειακό κόμβο μετατρέπεται σταδιακά η περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης, με τέσσερις μεγάλες επενδύσεις, ειδικά στο φυσικό αέριο. Δύο αγωγοί και δύο αποθήκες δημιουργούν ένα νέο επενδυτικό πλαίσιο και ενισχύουν την εξωστρέφεια της χώρας, δίνοντας παράλληλα και σημαντική τόνωση στην τοπική και εθνική οικονομία.

Από τους δύο αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου, ο ένας θα συνδέσει Τουρκία - Ελλάδα - Ιταλία (TGI) και ο άλλος θα συνδέσει την Ελλάδα με τη Βουλγαρία (διακρατικός) και οι δύο αποθήκες υγροποιημένου φυσικού αερίου βρίσκονται στον Πρίνο της Καβάλας και στην Αλεξανδρούπολη (εγκρίθηκε προσφάτως).
Πέρα από τις όποιες ενστάσεις σε περιβαλλοντικό επίπεδο, που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη, τα οικονομικά δεδομένα είναι πολύ σημαντικά για τη χώρα. Ειδικά σε ενεργειακό επίπεδο διασφαλίζεται σημαντική πρόοδος, ενώ πρόθεση της κυβέρνησης, όπως αυτή έχει εξαγγελθεί, είναι να προχωρήσουν οι επενδύσεις το γρηγορότερο.

Τουρκία - Ελλάδα - Ιταλία
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο αγωγός Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας έχει μεταφορική δυναμικότητα έως 11,5 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως και θα δώσει τη δυνατότητα διοχέτευσης του αερίου του Αζερμπαϊτζάν στις αγορές της δυτικής Ευρώπης, με τα συνεπαγόμενα οφέλη να είναι τεράστια για τη χώρα. Είναι προφανές ότι πρόκειται για έργο στρατηγικής σημασίας, με αντίκτυπο σε όλη την Ευρώπη. Για το έργο υπάρχουν ενστάσεις, όμως τα σχέδια προχωρούν έστω και με αργούς ρυθμούς. Η σπουδαιότητα της επένδυσης φαίνεται κι από το γεγονός ότι αποτέλεσε ακόμη και αντικείμενο διαρροών (Wikileaks) και απόρρητης αλληλογραφίας ανάμεσα στην Ελλάδα και τις ΗΠΑ... Ο αγωγός, σύμφωνα με τους υποστηρικτές του, θα δώσει στην Ελλάδα μεγαλύτερη πρόσβαση σε αέριο και θα διαφοροποιήσει τις πηγές τροφοδοσίας της, γεγονός που καθιστά πολύ σημαντική την επένδυση, διότι δε θα υπάρχει μονόπλευρη εξάρτηση. Από την άλλη εγείρονται ερωτήματα για τις δυνατότητες των κοιτασμάτων στο Αζερμπαϊτζάν.

Ελλάδα - Βουλγαρία
Ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός (Κομοτηνή - Στάρα Ζαγόρα) χρηματοδοτείται από την ΕΕ με 45 εκατ. ευρώ (συνολικός προϋπολογισμός 130 - 140 εκατ. ευρώ). Ο αγωγός έχει επίσης στρατηγική σημασία και διασφαλίζει την τροφοδοσία με φυσικό αέριο. Δεδομένου ότι είναι κάθετος στον τουρκοελληνοϊταλικό αγωγό θα συνδέεται με αυτόν και θα μεταφέρει φυσικό αέριο και στη γειτονική χώρα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν προσδοκίες για φτηνότερο καύσιμο και αυξημένος ανταγωνισμός συνολικά στην περιοχή της Βαλκανικής.

Καβάλα
Στο νότιο Πρίνο προβλέπεται αποθήκευση υγροποιημένου φυσικού αερίου σε υποθαλάσσια φυσική αποθήκη, ενώ για την αξιοποίηση του κοιτάσματος υπάρχει άδεια μέχρι το 2014 (το κοίτασμα πλέον έχει περιορισμένο χρόνο... ζωής, λόγω λιγοστών αποθεμάτων). Η δυναμικότητα της αποθήκης υπολογίζεται σε 1 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου, ενώ το ύψος της επένδυσης υπολογίζεται σε 400 εκατ. ευρώ και η άδεια εκμετάλλευσης του κοιτάσματος ανήκει στην «Ενεργειακή Αιγαίου». Προς το παρόν η επένδυση είναι σε διαδικαστικό στάδιο, ενώ δεν έχει αποφασιστεί εάν τελικά θα συνδεθεί με το εθνικό δίκτυο μεταφοράς ή θα αποτελέσει ανεξάρτητο σύστημα.

Αλεξανδρούπολη
Η επένδυση στην Αλεξανδρούπολη (ενεργειακό συγκρότημα) προβλέπεται να περιλαμβάνει έναν πλωτό σταθμό αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (terminal) και δύο μονάδες ηλεκτροπαραγωγής. Ο υπεράκτιος τερματικός σταθμός στην Αμφιτρίτη θα είναι δυναμικότητας 135.000 - 145.000 κ.μ. (ετησίως 4 δισ. κ.μ.). Το πρότζεκτ έχει αναλάβει η «GasTrade SA», η οποία είχε καταθέσει την αίτησή της στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στο τέλος του προηγούμενου Δεκεμβρίου, χωροθετώντας τη μονάδα στις εκβολές του ποταμού Έβρου, απ' όπου με αγωγούς προβλέπεται να συνδεθεί τόσο με τη ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης όσο και με το εθνικό δίκτυο μεταφοράς αερίου. Η επένδυση προβλέπει την εισαγωγή τεχνολογίας, η οποία προβλέπει αποθήκευση του υγροποιημένου φυσικού αερίου σε πλοία εφοδιασμένα με μονάδα επαναεριοποίησης. Ο τερματικός σταθμός θα βρίσκεται 22 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και σε απόσταση 12 χλμ. από τις ακτές. Για τους αγωγούς προβλέπεται υποθαλάσσιο τμήμα 22 χλμ. και επίγειο 9 χλμ. Η μονάδα θα εμπορεύεται φυσικό αέριο εντός και εκτός Ελλάδας, ενώ οι επενδυτές υποστηρίζουν ότι δεν εγκυμονεί περιβαλλοντικούς κινδύνους, πρόκειται να παράσχει καθαρό καύσιμο και μάλιστα σε ανταγωνιστικές τιμές, ενώ θα εξασφαλίσει και θέσεις εργασίας στην περιοχή, τόσο στη διάρκεια κατασκευής όσο και κατά τη λειτουργία της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Piazza del Popolo δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.