Στον όμιλο Κοπελούζου ανήκει κατά 100% η εταιρεία GasTrade S. A. με έδρα την Αθήνα, η οποία δρομολογεί την κατασκευή τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης.
Ο όμιλος, σύμφωνα με πληροφορίες, ετοίμαζε αθόρυβα εδώ και ένα χρόνο το σχέδιο που τώρα ξεκινά η υλοποίησή του. Η εταιρεία έχει καταθέσει σχετική αίτηση στη ΡΑΕ και το ΥΠΕΚΑ από τις 17 Δεκεμβρίου και η υπόθεση ήρθε στην επιφάνεια από ανακοίνωση που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Wall Street Journal της 31ης Δεκεμβρίου, χωρίς να είναι γνωστό ποιος ήταν «πίσω» από την επένδυση.
Πώς έχουν λοιπόν τα πράγματα: Το συνολικό σχέδιο περιλαμβάνει την εγκατάσταση πλωτού υπεράκτιου τερματικού σταθμού LNG, τη σύνδεσή του μέσω υποθαλάσσιων και υπέργειων αγωγών με τη βιομηχανική ζώνη Αλεξανδρούπολης, και τη δημιουργία εκεί δύο ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων.
Τερματικός σταθμός
Προς το παρόν, η αίτηση στη ΡΑΕ αφορά τον υπεράκτιο σταθμό στην περιοχή Αμφιτρίτη στις εκβολές Έβρου, ως ΑΣΦΑ (Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου). Το κόστος για αυτό το κομμάτι της επένδυσης φτάνει τα 380 εκατ. ευρώ.
Το τερματικό θα έχει χωρητικότητα 135.000-145.000 κ.μ. και δυνατότητα μεταφοράς στην ακτή 500 εκατ. κυβικά πόδια ανά ημέρα (που μεταφράζεται σε 14 περίπου εκατ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου την ημέρα ή σε 23.600 κυβικά μέτρα LNG ανά ημέρα). Η δυναμικότητά του υπολογίζεται σε 3 περίπου δις. κυβικά μέτρα το χρόνο. Η θέση του θα βρίσκεται 22 χμ νοτιοδυτικά της Αλεξανδρούπολης, σε απόσταση 12 χμ από τις ακτές. Η διασύνδεση του τερματικού περιλαμβάνει επίσης υποθαλάσσιο τμήμα μήκους 12χμ, (τα βάθη στην περιοχή είναι μικρά) καθώς και επίγειο τμήμα μήκους 9χμ, το οποίο θα καταλήγει στη Βιομηχανική περιοχή Αλεξανδρούπολης.
Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι ο επίγειος αγωγός στην πορεία του προς την ΒΙΠΕ «τέμνει» τον τουρκο – ελληνο – ιταλικό αγωγό ITGI (και το εθνικό σύστημα αερίου) γεγονός που κάνει εύκολη τη διοχέτευση αερίου, τόσο στο ελληνικό εθνικό σύστημα, στο οποίο επ΄εσχάτοις το LNG παίζει όλο και σημαντικότερο ρόλο, όσο και στον υπό κατασκευή Ελληνο – Βουλγαρικό αγωγό. «Οι εξαγωγές αερίου προς τη Βουλγαρία μπορούν να πραγματοποιηθούν προνομιακά από εδώ» υποστηρίζουν στελέχη του Ομίλου.
Ο όμιλος βρίσκεται για το έργο σε συνεννόηση με τη Gazprom (συνεταίρος του στον Προμηθέα) η οποία θα προμηθεύει το σταθμό με LNG. Πρέπει δε να σημειωθεί ότι η Gazpom είναι πλέον «κολοσσός» και στο LNG (πέραν του αερίου των αγωγών) καθώς παράγει τεράστιες ποσότητες στη Σαχαλίνη και παίζει όλο και μεγαλύτερο ρόλο στις διεθνείς αγορές. Υπενθυμίζεται ότι ήταν παρούσα με προσφορά και στον πρόσφατο διαγωνισμό της ΔΕΗ για προμήθεια LNG.
Το ρεύμα
Ο Όμιλος Κοπελούζου έχει αποκτήσει ολόκληρη την έκταση της ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης (περί τα 1200 στρέμματα). Στο χώρο αυτό θα «χτιστούν» δύο «δίδυμες» ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες φυσικού αερίου, περί τα 400 MW η κάθε μία. Για τη μία ο όμιλος διαθέτει ήδη από παλιά άδεια, ενώ για τη δεύτερη είτε θα ζητηθεί άδεια από τη ΡΑΕ είτε θα αξιοποιηθεί η άδεια που έχει ο όμιλος για τη Χαιρώνεια που «αργεί».
Το ρεύμα από τις δύο μονάδες συνολικής δυναμικότητας περί τα 800 MW, θα διοχετεύεται βεβαίως στην ελληνική ημερήσια αγορά με βάση τα δεδομένα που θα διαμορφωθούν, αλλά ο σκοπός είναι να διοχετεύεται στην τουρκική αγορά η οποία είναι ελλειμματική και θεωρείται ότι θα δημιουργήσει περαιτέρω ευκαιρίες.
Πάντως η θέση της επένδυσης θεωρείται ιδανική, τόσο για την εμπορία και εξαγωγή φυσικού αερίου όσο και για την εμπορία και εξαγωγή ηλεκτρικού ρεύματος.
Ο όμιλος, σύμφωνα με πληροφορίες, ετοίμαζε αθόρυβα εδώ και ένα χρόνο το σχέδιο που τώρα ξεκινά η υλοποίησή του. Η εταιρεία έχει καταθέσει σχετική αίτηση στη ΡΑΕ και το ΥΠΕΚΑ από τις 17 Δεκεμβρίου και η υπόθεση ήρθε στην επιφάνεια από ανακοίνωση που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Wall Street Journal της 31ης Δεκεμβρίου, χωρίς να είναι γνωστό ποιος ήταν «πίσω» από την επένδυση.
Πώς έχουν λοιπόν τα πράγματα: Το συνολικό σχέδιο περιλαμβάνει την εγκατάσταση πλωτού υπεράκτιου τερματικού σταθμού LNG, τη σύνδεσή του μέσω υποθαλάσσιων και υπέργειων αγωγών με τη βιομηχανική ζώνη Αλεξανδρούπολης, και τη δημιουργία εκεί δύο ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων.
Τερματικός σταθμός
Προς το παρόν, η αίτηση στη ΡΑΕ αφορά τον υπεράκτιο σταθμό στην περιοχή Αμφιτρίτη στις εκβολές Έβρου, ως ΑΣΦΑ (Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου). Το κόστος για αυτό το κομμάτι της επένδυσης φτάνει τα 380 εκατ. ευρώ.
Το τερματικό θα έχει χωρητικότητα 135.000-145.000 κ.μ. και δυνατότητα μεταφοράς στην ακτή 500 εκατ. κυβικά πόδια ανά ημέρα (που μεταφράζεται σε 14 περίπου εκατ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου την ημέρα ή σε 23.600 κυβικά μέτρα LNG ανά ημέρα). Η δυναμικότητά του υπολογίζεται σε 3 περίπου δις. κυβικά μέτρα το χρόνο. Η θέση του θα βρίσκεται 22 χμ νοτιοδυτικά της Αλεξανδρούπολης, σε απόσταση 12 χμ από τις ακτές. Η διασύνδεση του τερματικού περιλαμβάνει επίσης υποθαλάσσιο τμήμα μήκους 12χμ, (τα βάθη στην περιοχή είναι μικρά) καθώς και επίγειο τμήμα μήκους 9χμ, το οποίο θα καταλήγει στη Βιομηχανική περιοχή Αλεξανδρούπολης.
Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι ο επίγειος αγωγός στην πορεία του προς την ΒΙΠΕ «τέμνει» τον τουρκο – ελληνο – ιταλικό αγωγό ITGI (και το εθνικό σύστημα αερίου) γεγονός που κάνει εύκολη τη διοχέτευση αερίου, τόσο στο ελληνικό εθνικό σύστημα, στο οποίο επ΄εσχάτοις το LNG παίζει όλο και σημαντικότερο ρόλο, όσο και στον υπό κατασκευή Ελληνο – Βουλγαρικό αγωγό. «Οι εξαγωγές αερίου προς τη Βουλγαρία μπορούν να πραγματοποιηθούν προνομιακά από εδώ» υποστηρίζουν στελέχη του Ομίλου.
Ο όμιλος βρίσκεται για το έργο σε συνεννόηση με τη Gazprom (συνεταίρος του στον Προμηθέα) η οποία θα προμηθεύει το σταθμό με LNG. Πρέπει δε να σημειωθεί ότι η Gazpom είναι πλέον «κολοσσός» και στο LNG (πέραν του αερίου των αγωγών) καθώς παράγει τεράστιες ποσότητες στη Σαχαλίνη και παίζει όλο και μεγαλύτερο ρόλο στις διεθνείς αγορές. Υπενθυμίζεται ότι ήταν παρούσα με προσφορά και στον πρόσφατο διαγωνισμό της ΔΕΗ για προμήθεια LNG.
Το ρεύμα
Ο Όμιλος Κοπελούζου έχει αποκτήσει ολόκληρη την έκταση της ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης (περί τα 1200 στρέμματα). Στο χώρο αυτό θα «χτιστούν» δύο «δίδυμες» ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες φυσικού αερίου, περί τα 400 MW η κάθε μία. Για τη μία ο όμιλος διαθέτει ήδη από παλιά άδεια, ενώ για τη δεύτερη είτε θα ζητηθεί άδεια από τη ΡΑΕ είτε θα αξιοποιηθεί η άδεια που έχει ο όμιλος για τη Χαιρώνεια που «αργεί».
Το ρεύμα από τις δύο μονάδες συνολικής δυναμικότητας περί τα 800 MW, θα διοχετεύεται βεβαίως στην ελληνική ημερήσια αγορά με βάση τα δεδομένα που θα διαμορφωθούν, αλλά ο σκοπός είναι να διοχετεύεται στην τουρκική αγορά η οποία είναι ελλειμματική και θεωρείται ότι θα δημιουργήσει περαιτέρω ευκαιρίες.
Πάντως η θέση της επένδυσης θεωρείται ιδανική, τόσο για την εμπορία και εξαγωγή φυσικού αερίου όσο και για την εμπορία και εξαγωγή ηλεκτρικού ρεύματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Piazza del Popolo δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.